Menu
the REFERENCE

OZ

case OZ
case OZ
Door de digitalisering en de sneller veranderende klantenbehoeften vloeien sectoren steeds sneller in elkaar over. Digitale transformatie is het integreren van digitaal in bedrijfsprocessen, diensten en dienstverlening. De jarenlange samenwerking tussen OZ en The Reference is het schoolvoorbeeld van hoe een geïntegreerde aanpak zo'n transformatie in gang kan zetten en gaande kan houden.

De uitdaging

Een digitale, future proof strategie en uitwerking 

De organisatie had in 2011 nood aan een sterke digitale vertaling van het geïntegreerde merk OZ. Met een sterke communicatietool en een overzichtelijk, moduleerbaar futureproof platform, waarmee de marketing- en client service-motor haar plannen kon uitvoeren. 

De oplossing

In een eerste reeks quick wins werd de toegankelijkheid van de bestaande website verbeterd. Daarna maakten we werk van een onderbouwde CMS-keuze en creëerden we een performante website. Via deze gloednieuwe website kon OZ haar waarden als klantvriendelijkheid en toegankelijkheid helemaal digitaal doortrekken.

De verdere samenwerking, die onder meer leidde tot een uitgebreid, methodisch digitaal veranderingstraject (het Business Optimization traject in 2014), blijft focussen op de continue optimalisatie van de digitale aanwezigheid van OZ.

Sitecore en Windows Azure

Om flexibel contentbeheer mogelijk te maken, kozen we voor CMS Sitecore. Het Sitecore Customer Engagement Platform maakt een betere focus op de klant,en een meer geïntegreerde, gepersonaliseerde benadering, mogelijk. Bovendien kan het marketingteam van OZ nu ook met mobiele landingspagina's aan de slag.

De SEO vriendelijkheid van het gekozen CMS, ondersteund door een grondige keyword research, zorgden ervoor dat de nieuwe website snel gevonden werd. En via zeer uitgebreide Google analytics integratie kunnen we de prestaties van de website continue monitoren en optimaliseren.

Op aanraden van The Reference koos OZ voor hosting op Windows Azure, de cloud-oplossing van Microsoft. Dit zorgt voor een beduidend lagere TCO en zeer dynamische, snelle groeimogelijkheden. Hierdoor kan OZ piekmomenten makkelijk opgevangen. The Reference staat ook in voor beschikbaarheid van de website via een SLA service contract, waardoor OZ ook online steeds aanwezig blijft.

Fijn nieuws in de kanttekening: in 2013 wonnen OZ en The Reference de Digital Marketing Award op het 'Sitecore Benelux Site of the Year'-evenement.

Digitale transformatie

De nieuwe website was een eerste grote stap. Ondertussen volgde ook een vernieuwd onlinekantoor, plus klantenzone en werd het aanbod van de divisies vakantie en vitaliteit verder online ontsloten.
In 2014 ontving OZ hiervoor de 'Business Transformation Award' voor de verregaande integratie van offline en online dienstverlening. "Het self-service platform 'Mijn OZ', de centrale hub voor de online dienstverlening, werd qua klantenervaring en personalisatie sterk geoptimaliseerd", zegt Sophie Meert, verantwoordelijke E-business bij OZ. "Door de volledige integratie binnen OZ gebruiken de verschillende OZ business units het platform om bijkomende diensten aan te bieden en het serviceniveau op te volgen en verbeteren."

Online marketing: verdrievoudiging online klantaanvragen in amper 1 jaar tijd

Vanaf het begin van de samenwerking werkten we met Google Adwords. Dit om naast branded traffic ook heel wat generic traffic naar de website te halen. De focus lag op het vergroten van de merkbekendheid en het promoten van de verschillende voordelen die u bij OZ krijgt. Daarnaast volgde de digitale promotionele ondersteuning van 3 grote mediacampagnes per jaar: twee in het voorjaar en een in het najaar. Een steeds groter deel van het mediabudget verschoof van radio en televisie naar de allernieuwste digital ad formats. De merkbekendheid steeg zienderogen op twee jaar tijd. Zo klinkt de slimme zet jingle vast bekend in de oren. Volgende formats vormden de jongste 2 jaar voor OZ een succesrecept:

  • Adwords & Bing ads search campagnes
  • Google Display Network banner campagnes
  • Remarketing
  • YouTube advertising
  • Engagement ads
  • Realtime bidding
  • Media buying & homepage takeovers
  • Facebook advertising
  • Twitter advertising

OZ

Onder de overkoepelende naam OZ bevinden zich een aantal entiteiten die elk hun eigen specifieke activiteiten organiseren: naast een zeer volledig pakket aan aanvullende voordelen, ook gezondheidspromotie, reizen, huishoud- en strijkhulp, thuiszorgwinkel, kinderopvang,... Die complexiteit aan producten en diensten wou OZ met The Reference online brengen, op een gestructureerde, duurzame en klantgerichte manier.

OZ Timeline

 

 

OZ collage

Lead generation tool

OZ grafiek

Met behulp van de vlotte lead generation tool bereken je voordeel, wijzen we potentiële klanten de weg naar het onlinekantoor. De evolutie van de promotionele activiteiten is duidelijk zichtbaar in een explosieve groei aan online klantaanvragen.

Als we het eerste kwartaal van 2015 vergelijken met het jaar voordien, zien we een stijging van 203%. En dit zowel voor paid traffic als organic traffic. Wanneer we de ROI vergelijken van de Google Adwords campagnes in Q1 2015 ten opzichte van Q1 2014, zien we dat deze liefst 3 keer hoger ligt. Ook social advertising (Facebook en Twitter) heeft intussen zijn toegevoegde waarde bewezen met een Cost per Lead die de resultaten van de reguliere Adwords campagnes evenaart.

Om een nog geavanceerdere reporting te kunnen doen, hebben we in 2013 geüpgraded naar Universal Analytics. We maakten van OZ een pionier door de tracking te vereenvoudigen met een Google Tag Manager setup. Dit laat onze marketeers toe om eenvoudig aanpassingen door te voeren in het tracking ecosysteem, zonder tussenkomst van het development team. Naast meer omzet genereren, hebben we dus ook kunnen knippen in de kosten.

De grote groei ging eveneens gepaard met een grote expansie in het interne digitale team. In 2015 engageerde het digital marketing team van The Reference zich om de maturiteit van het e-bizz team drie niveaus hoger te tillen. Hieronder zetten we 2 grote peilers op: SEO consultancy en Social consultancy. Ondertussen heeft The Reference een drietal social workshops achter de rug, waarin we het team van OZ de kneepjes van het vak over social monitoring, content strategie, conversation management en social advertising aanleerden. Voor SEO startten we met een rework van de keyword research en workshops over SEO basics en SEO-friendly webcopy schrijven. De link tussen de verschillende luiken overbrugde The Reference via een social media monitoring setup in Engagor. De inzichten die we uit deze uitgebreide reporting halen, kunnen we gebruiken om de social media en linkbuilding efforts extra kruiding te geven.

Een duurzame evolutie

De samenwerking met OZ is een evoluerend verhaal. De uitbreiding naar een multichannel approach gaat gepaard met een groei van digitale maturiteit en een verdere integratie van online en offline dienstverlening. OZ kan daarvoor rekenen op een on-site online marketeer die mee de dagdagelijkse en strategische beslissingen helpt nemen. 

Wat sommigen als een bedreiging zien (de vele veranderingen in het landschap van zorgverzekeraars en de toenemende digitalisering van het consumentengedrag), heeft OZ samen met The Reference omgezet in opportuniteiten. Samen blijven we die kansen omzetten in duurzame initiatieven, die zowel OZ als haar vele klanten ten goede komen.

[1] waarvan o.a. Onafhankelijk Ziekenfonds 501 (OZ501) deel van uitmaakt.

 

Gerelateerde cases

top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Dit is een handschoen van onze internationale klant Ansell, marktleider in protective solutions, voor wie we zowel sales apps maken, de globale website bouwen als specifieke marketingcampagnes opzetten.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK