Menu
the REFERENCE

Google Shopping: wat mogen we verwachten?

2,42 miljard euro. Dat is de boete die Google krijgt opgelegd door de Europese Commissie voor misbruik van hun dominante positie in de markt voor zoekmachines. In dit bericht lichten wij die beslissing verder uit.

Friends of Europe

Doordat Google systematisch haar eigen prijsvergelijkingsdienst Google Shopping bovenaan de zoekresultaten plaatst benadeelt ze andere prijsvergelijkers - denk aan vergelijk.be en kieskeurig.be. En dat kon voor de Commissie niet door de beugel. Binnen 90 dagen moet Google Shopping in de Europese Unie in zijn huidige vorm verdwijnen of moet het moederbedrijf Alphabet dagelijks 5% van haar dagelijkse omzet afstaan (naar schatting 12.5 miljoen euro per dag).

“De strategie achter Google’s prijsvergelijker was er niet alleen gericht om hun dienst beter te maken dan de concurrentie” zegt Margethe Vestager, “Google misbruikte haar marktdominantie als zoekmachine door haar eigen prijsvergelijker te promoten en die van de concurrentie te degraderen.”

Deze uitspraak doet enorm denken aan de zaak tussen Microsoft en de Europese Commissie die eindigde in 2004. Microsoft kreeg een boete van net geen 500 miljoen euro - toen een record - omdat het haar besturingssysteem Windows bundelde met de eigen “Windows Media Player”.

Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging, heeft al meerdere keren bewezen dat het haar menens is als het gaat over misbruik van een dominante positie. Ook Facebook kreeg het al aan de stok met de Deense politica toen het terugkwam op de belofte om gebruikersdata van WhatsApp en Facebook niet te combineren. Denk ook aan de eis aan het adres van de Ierse regering om “13 miljard dollar aan onterechte staatssteun te innen bij Apple.”

Deze zaak zou belangrijke implicaties kunnen hebben voor het volledige ecosysteem van Google en andere machtige spelers op de markt voor digitale diensten. Want in veel gevallen is de bundeling van verschillende diensten net een belangrijke troef die het verschil maakt met de concurrentie, denk aan het bundelen van Google Music, Google Maps en Google Home met het Android-besturingssysteem.

Hoe dit verder zal evolueren is nog niet volledig duidelijk. Concreet stelt de Europese Commissie dat Google een fout begaat doordat ze haar eigen prijsvergelijker niet onderwerpt aan het zoekalgoritme waar de concurrentie wel aan onderworpen wordt. Hoe Google dit probleem wil aanpakken moet binnen 60 dagen overgemaakt worden aan de Europese Commissie. Zou het kunnen dat vergelijk.be bovenaan de zoekresultaten komt te staan als Google’s zoekalgoritme beslist dat hun prijsvergelijking relevanter is? Het kan. Voor wie digitaal onderneemt zou het alvast veel werk zijn om verschillende product feeds te onderhouden.

Ons team volgt de evoluties bij Google Shopping in de komende maanden verder op en houdt u op de hoogte.

Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK