Menu
the REFERENCE

Nu ook beschikbaar in België: Data Studio, Google’s sluitstuk voor datagedreven beslissingen

Na maanden vol ongeduld was het gisteren eindelijk zover, Google verleende de Belgische markt toegang tot Data Studio. Weet je nog, dat stukje software waar we bijna een jaar geleden reeds een blogberichtje over schreven.

Data Studio moet de dagelijkse taken van een web analyst eenvoudiger maken. Alle data die bij oogopslag raadpleegbaar moet zijn - denk aan KPI’s - kan met Data Studio toegevoegd worden aan een real-time dashboard.

Data Studio is een veelzijdige dashboarding tool en flexibel stukje software waar de vier laatste stappen van data-analyse mee uitgevoerd kunnen worden. Die stappen zijn:

  • Verbinden van data
  • Analyseren van data
  • Visualiseren van data
  • Delen van inzichten

Enkele maanden geleden konden we via een VPN-verbinding naar de VS het product reeds testen - eerlijk, we waren toen al verkocht; ondanks de stapel bugs, de beperkte features en de focus op voornamelijk ‘Google-data’. Zo was het niet mogelijk om verbinding te maken met je SQL-database, je CRM of data lake/warehouse. Uit de mysterieuze communicatie was het ook niet af te leiden of Google überhaupt van plan was om externe dataverbindingen - buiten het Google-ecosysteem om - mogelijk te maken.

Daar kwam onlangs verandering in. Niet alleen kondigde Google aan dat Data Studio beschikbaar werd voor iedereen, dus niet enkel voor bedrijven met een premium- of 360-licentie. In de versie die gisteren beschikbaar werd gesteld voor de Belgische markt is het namelijk ook mogelijk om verbinding te maken met SQL-databases. En dat zorgt voor tal van opportuniteiten. De “silobenadering” van data kan werkelijk opgeheven worden en ook data die moeilijker met Google BigQuery te koppelen is kan in een dashboard opgenomen worden. Data Studio overstijgt de web analyst of online marketeer. En voor elke rol en elk niveau binnen het bedrijf kunnen kant-en-klare dashboards gebouwd worden.

Eerlijk, de dashboards zijn een streling voor het oog. Tevens is het enorm eenvoudig in gebruik. Wie een fundamenteel begrip heeft van metrics, dimensions, filters en segments bouwt zonder veel problemen een overzichtelijk en aantrekkelijk dashboard.



‘Data Studio’ is geen ‘datapoetsvrouw’

Maar er zijn toch enkele randvoorwaarden waaraan voldaan moet zijn. Er mogen geen anomalieën of fouten in je data zitten. Zodra iets foutief gecapteerd werd kan je de data niet post-processen om het correct weer te geven in je dashboard. Foutieve dimensies en verkeerde events in je Google Analytics-data krijg je dus niet weggewerkt. Data Studio is geen Extract, Transform & Load (ETL) tool. De focus ligt zuiver op het weergeven van data en niet op het opkuisen ervan.

Ten tweede is het (momenteel) onmogelijk om verschillende data in 1 visualisatie te combineren. Bijgevolg kan je geen advertentiedata uit Facebook of Adwords, gedragsdata uit Google Analytics en klantengegevens uit je CRM combineren om een customer lifecycle of funnel te visualiseren die verschillende fases, waar verschillende tools gebruikt worden, overstijgt. Je data moet dus ‘bewerkt’ worden als je verschillende databronnen wenst te combineren, alvorens je het in Data Studio laadt. En dat brengt ons bij de volgende kanttekening.

Ten derde zijn de third party connectors zeer generisch. Het zijn allen SQL-oplossingen. Je kan dus niet zomaar verbinding maken met Facebook, Salesforce, Teamleader, Engagor, Sitecore, Twitter, etc. Je hebt dus altijd een tussenschakel nodig die verbinding maakt met deze databronnen en de data verwerkt naar een formaat dat Data Studio kan interpreteren. In theorie kan dat met Google Cloud Storage & BigQuery, maar ook daar is het niet zo eenvoudig om data uit verschillende databronnen toe te voegen. Om de silobenadering werkelijk op te heffen met Data Studio ben je dus sowieso aangewezen op een derde partij. Wij zijn alvast overtuigd van de flexibiliteit, de kracht en het gebruiksgemak van Keboola, een relatief nieuwe tool die ETL en data warehousing combineert.

Data Studio of ‘Dacia Studio’?

Waar kunnen we Data Studio positioneren in het - ondertussen veel te grote - big data ecosysteem? Zoals eerder gezegd, Data Studio is een applicatie die er enkel op gericht is om data te visualiseren. In onderstaande overzicht zou Data Studio, onder ‘Analytics’ in het blokje ‘Visualization’ vergezeld worden door andere krachtige corporate tools zoals Tableau, en Qlikview. Maar ook andere weboplossingen zoals Klipfolio horen daar thuis.

Toch onderscheidt Data Studio zich door zijn gebruikers. Heel data-intensieve bedrijven, denk aan de financiële sector, hebben intern volledige departementen die dag in, dag uit data visualiseren met tools zoals Tableau. En voor de stevige statistische analyses die dashboards overstijgen, schakelen zij over naar SPSS of R. Data Studio - eventueel in symbiose met Keboola - daarentegen, is voor mensen, bedrijven en departementen die datagedreven beslissingen willen maken maar waar het niet nuttig, noch rendabel is om grote budgetten te spenderen aan dure software om bepaalde inzichten te verkrijgen.

Toch is Data Studio geen ‘Dacia Studio’. Het automerk ‘Dacia’ presenteert zich als betaalbaar en toegankelijk alternatief. Maar Data Studio blinkt niet enkel uit omdat het betaalbaar is. Dankzij de kracht van het volledige ecosysteem en een extern data warehouse kan Data Studio aan de hand van aantrekkelijke visualisaties presenteerbare rapporten en interessante inzichten bieden.

Tot slot willen we ook nog het verschil met Klipfolio aanhalen. Onze meest gebruikte dashboarding tool heeft qua visualisatie en het verbinden van data een enorme voorsprong op Data Studio. Dankzij Excel-achtige functies in Klipfolio is het mogelijk om eenvoudige bewerkingen op de data te doen. Ook zijn de visualisaties veel verder te personaliseren naar eigen wensen. Tot slot is er in eerste instantie geen data warehouse nodig om de data te capteren. Er kan namelijk rechtstreeks verbinding gemaakt worden met een brede waaier aan API’s. Uit ervaring weten we echter dat het iets minder eenvoudig is dan dat het lijkt. Sommige data is real-time, andere is historisch, sommige hebben beperkingen, etc. In veel gevallen is het onmogelijk om verschillende databronnen te combineren. Ook voor Klipfolio dashboards schuiven we dus steeds meer een data warehouse naar voren.

Data Studio zou in veel gevallen de voorkeur kunnen genieten. Voor bedrijven die reeds inzetten op het 360-ecosysteem van Google is dit een no-brainer. Ja, Data Studio staat nog in kinderschoenen, maar gezien het wereldwijde enthousiasme over het product - en het feit dat Google erachter zit - veronderstellen we dat Data Studio op korte tijd grote sprongen voorwaarts zal maken. Klipfolio blijft echter een goede keuze voor bedrijven die gebruik kunnen maken van de connectoren die Klipfolio out-of-the-box aanbiedt. Ook voor complexere visualisaties blijft Klipfolio momenteel de partner bij uitstek.

Conclusies

  • De visualisaties van Data Studio zijn oogstrelend en eenvoudig te interpreteren
  • Data Studio is gemakkelijk in gebruik, ook voor mensen die over het algemeen een afkeer hebben voor alles wat met cijfers, wiskunde en statistiek te maken heeft.
  • Hoewel initieel aangekondigd was data Data Studio ook ingeschakeld kon worden om data te verbinden en te integreren kan Data Studio enkel visualiseren en werkt dus het beste samen met een data warehouse en een ETL tool
  • Data Studio is een geweldig alternatief voor bedrijven en departementen die datagedreven beslissingen willen maken maar waar de hoeveelheid data al bij al beperkt is en de beslissingen niet zo schaalbaar zijn dat de investeringen in krachtige software voor datavisualisatie- en analyse zichzelf terugverdienen.
  • De keuze voor Data Studio of andere online dashboarding diensten is afhankelijk van het reeds gebruikte ecosysteem, de gebruikte tools en graad van benodigde personalisatie

Heeft u een vraag over Data Studio?

Stel uw vraag



Op de hoogte blijven?

top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Dit is een handschoen van onze internationale klant Ansell, marktleider in protective solutions, voor wie we zowel sales apps maken, de globale website bouwen als specifieke marketingcampagnes opzetten.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK