Menu
the REFERENCE

Data toegankelijker en bruikbaarder maken met Data Studio 360

Enige tijd geleden kondigde Google haar nieuwe corporate pakket Google Analytics 360 Suite aan. Het is een verzameling van tools om aan de slag te gaan met web data. Die 360 staat voor een alomvattende visie: het gaat om verzamelen, segmenteren, analyseren en inzetten van data voor marketingdoeleinden. In dit blogbericht nemen we Data Studio 360 onder de loep.

Data toegankelijker en bruikbaarder maken

Data Studio 360 is een veelzijdige dashboarding tool en flexibel stukje software waar de vier laatste stappen van data-analyse mee uitgevoerd kunnen worden. Die stappen zijn:

  • Verbinden van data
  • Analyseren van data
  • Visualiseren van data
  • Delen van inzichten

Door de integratie van verschillende databronnen verdwijnt de “silobenadering” op data. Marketing- en sales-data kunnen met elkaar gecombineerd worden en worden real-time weergegeven. Analyseren wordt flexibel en mits een goede configuratie komen er geen ingewikkelde procedures meer aan te pas.
Schema: connect-analyze-visualize-share
Alle data wordt namelijk in overzichtelijke panelen gegoten die voor iedereen verstaanbaar zijn. Zo kan je tabellen, tijdslijnen, taart- en staafdiagrammen weergeven om data en inzichten op een intuïtieve manier te delen.

De kans is groot dat u daar momenteel een spreadsheetprogramma zoals Excel voor gebruikt. Het nadeel hiervan is dat die data bij elke rapportering opnieuw moet verzameld, gekuist en geïntegreerd worden. Met een dashboarding tool is dat verleden tijd, het ophalen van de data wordt namelijk geautomatiseerd.

Het is inderdaad zo dat er in Data Studio 360 zelf geen data wordt opgeslagen. Het legt enkel verbindingen met verschillende systemen die de data bevatten. De data wordt real-time opgevraagd en weergegeven in een venster in je browser. Zo kan er verbonden worden met verschillende API’s van onder andere Google Analytics en Google Adwords. Maar het is ook mogelijk om een Google Spreadsheet te raadplegen. Die Spreadsheets kan je dan gebruiken als tussenkanaal om externe data te importeren.

Dashboarding: geen nieuw verhaal

Dit is geen nieuw verhaal voor ons. Er zijn reeds verschillende dashboarding tools op de markt die identiek hetzelfde doen. Zelf werken we al een hele tijd met Klipfolio. We zijn er al in geslaagd om een reeks aan API’s en technologie aan elkaar te koppelen: Google Analytics, Facebook, Adwords, Addemar, Adobe Analytics, Selligent, etc.

Voor ons is connectiviteit dan ook één van de belangrijkste bezorgdheden. De hamvraag die we nog niet beantwoord zagen, is de connectiviteit met andere kanalen zoals social media, CRM-tools, marketing automation tools, third party API’s en publieke data. Om die andere kanalen te raadplegen krijgen BigQuery en Google Spreadsheets momenteel nog een rol als tussenschakel toebedeeld.

Data Studio 360 cloud BI

Hoe onderscheidt Data Studio 360 zich?

Snelheid: Data Studio werkt razend snel. De data sources, dat zijn de verschillende bronnen waar data wordt opgehaald, behoren allemaal tot het ecosysteem van Google, waardoor ze naadloos aansluiten op Data Studio 360 en met één druk op de knop omgevormd kunnen worden tot een visualisatie.

Collaboratie: Je kan Data Studio beschouwen als een tool die perfect zou aansluiten op Google Drive, dat is het online Office-pakket van Google. Je kan er namelijk met verschillende gebruikers simultaan aan sleutelen, zonder dat je rekening moet houden met vervelende zaken zoals versiebeheer. Google neemt real-time letterlijk: je ziet je partners werken in het dashboard terwijl je er naar staat te kijken.

Printbaar: De dashboards kunnen als een canvas beschouwd worden. Elk dashboard is een wit doek waar tekst en visualisaties met de nodige eenvoud op gesleept kunnen worden. Dat zorgt ervoor dat de dashboards zeer gemakkelijk te printen zijn zonder aan opmaak te moeten inboeten.

We zijn alvast enthousiast over de smoothness van Data Studio 360. Alles werkt zodanig vlot dat we soms moeite hadden om ons ongeloof te te verbergen. Desalniettemin resteert de vraag welke connectoren nog zullen toegevoegd worden in de toekomst. Het zou een gemiste kans zijn indien third-party applicaties geweerd worden.

Wij volgen het nieuws omtrent Data Studio 360 en Google Analytics 360 alvast verder op. Volgende week: Audience Center 360.

Niets meer missen van onze interessante blog? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief. We verzamelen er ons laatste nieuws, tal van tips van onze experts en onze recente blogposts in voor u.

Update

Data studio is nu ook beschikbaar in België



top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Hier aanschouwt u wat Luminus voor u kan betekenen. Wij stonden op onze beurt in voor de look & feel van hun website, de implementatie en natuurlijk ook hun mobiele app.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK