Menu
the REFERENCE

Specialiseer.

Het internet biedt bedrijven onbeperkt toegang tot markten en klanten. Dat klinkt veelbelovend, maar om te overleven en te groeien moeten bedrijven zich specialiseren.

Een geschiedenis van twee dorpen

Beeld je twee dorpen in. Tussen de dorpen stroomt een grote rivier. Het duurt een week om van het ene dorp naar het andere te gaan. Elk dorp heeft zijn schoenmaker.

Op een dag beslissen de burgemeesters van elk dorp om een brug te bouwen over de rivier. Dankzij de brug hebben de inwoners maar een half uur meer nodig om van het ene dorp naar het andere te gaan.

Wat zullen de schoenmakers doen?
luisbridge
De Luis I brug over de Douro (© Miquel Fabre — https://flic.kr/p/AJRrHm)

Het dilemma van de schoenmakers

De schoenmakers hebben drie opties:

  • Ze doen verder als voorheen en blijven dezelfde diensten en producten aanbieden;
  • Ze specialiseren zich. De ene legt zich toe op leer, de andere op linnen en vilt;
  • Een van hen specialiseert zich, de andere niet.

Als de twee schoenmakers hetzelfde blijven aanbieden als voorheen, concurreren ze op prijs. Dat leidt tot een dure wapenwedloop. Zelfs als een van de twee de boeken dicht moet doen, dan nog is de strijd voor de andere schoenmaker een heel dure zaak.

Door in plaats van op prijs op het soort producten en diensten te concurreren, kunnen de schoenmakers zich in de markt differentiëren. Differentiatie laat hogere marges toe. Groei gebeurt niet te koste van de concurrent, maar door een betere dienstverlening aan klanten. Klanten hebben nu meer keuze en hebben toegang tot meer gesofisticeerde diensten.

Wat de specialist doet, doet de generalist maar half zo goed. De schoenmaker die niet wil en durft te veranderen laat de deur openstaan voor de specialisten om een deel van de koek af te pakken. Nadat leer, vilt en linnen zijn ingenomen door specialisten houdt de generalist niets meer over.

Vandaag? Meer bruggen.

Vandaag zijn er exponentieel veel dorpen, bruggen en schoenmakers. Het internet verbindt klanten en bedrijven op een nooit geziene schaal en aan een ongekende snelheid. Een wereldwijde markt van goederen en diensten is instant toegankelijk.

Bedrijven moeten eigenlijk dezelfde keuzes maken als de schoenmakers. Ze moeten op zoek gaan naar betere, meer gespecialiseerde manieren om hun klanten nog beter te bedienen. Door die specialisatie kan echte meerwaarde gecreëerd worden, net als bij de schoenmakers.

Digitaal heeft de noodzaak om te specialiseren exponentieel versterkt. Bedrijven die dit begrijpen en er ook naar handelen zijn de sterkste groeiers van morgen.

Like what you read? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK