Menu
the REFERENCE

Marketing Festival Praag 2017

Een festival voor marketers? Hoe ziet dat er concreet uit? Een plaats waar festivalgangers met gummy laarsjes slogans scanderen, de prijzen voor bier onderhandelen en een kritisch licht werpen op hun toegangsticket: ja maar, is dit wel GDPR-compliant? Bijna...
 
Onze consultants waren helemaal klaar om te ploeteren in de zompige Praagse ondergrond en de festivalsfeer op te snuiven. Al was het dan met een bekertje koffie in de hand, voortgestuwd door zeemzoete stemmen van marketingexperts. De eerste dag ging van start met een aantal praktijkgerichte sessies waarbij experts hands-on de kneepjes van het vak aanleren.

Headliners

Wie houdt van data, houdt van Google Analytics. En Excel. Excel hoeft helemaal niet saai te zijn. Integendeel. Het kan het leven van een online marketing consultant minder lastig maken. Functionele luiheid is de ideale drijfveer om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van bestaande tools om sneller performante campagnes op te zetten. Power Query blijkt de ideale oplossing hiervoor.

Finaal was er ook nog een sessie hoe je Facebook ads nog performanter kan maken.

Power Query

Op basis van Power Query kan je heel snel zoekwoordcombinaties opmaken en nadien deze zoekwoorden opsplitsen in campagnes & advertentiegroepen op basis van vooraf gedefinieerde vereisten. Daarnaast kan je het bod aanpassen

Geavanceerde functies binnen Power Query laten ook toe om meerdere databronnen te combineren en zo analyses op te bouwen. Dit kan uiteraard ook in Excel, maar voor grotere datasets kan dit een negatieve impact hebben op de laadsnelheid. Met Power Query is dit verleden tijd.

Hiernaast kan je ook sneller campagnes herstructureren en deze bijvoorbeeld classificeren op basis van top-traffic-drivers & zo de structuur verder uittekenen.

Facebook ads

De leidraad doorheen de presentatie is relevantie. Op basis van de customer journey stem je je boodschap af & laat je de gebruiker landen op verschillende onderdelen van de website, afhankelijk van de fase waarin deze zich bevindt. Verder is het ook van belang om de gebruiker niet te overstelpen met dezelfde boodschap, maar te variëren na een aantal dagen. Als de gebruiker na 1 week niet overgaat tot actie, is de kans gering dat dit alsnog gebeurt na 3 weken.

Naast tips omtrent het opzetten van Facebookcampagnes, werd er ook ingezoomd op hoe je het beste rapporteert door gebruik te maken van Google Data Studio.

The extra (s)mile met Google Analytics

Hoe haal je net dat extra uit Google Analytics zonder bedolven te worden onder het schier eindeloze aanbod aan analyticsdata? Keuzestress door het overaanbod aan data zoals bij Google Analytics data loert steeds om de hoek.

Als je enkel op zoek bent naar waspoeder hoef je in principe niet stil te staan bij de droge voeding. Toch?

Tijdens de bootcampsessie van Yehoshua Coren rond geavanceerd gebruik van custom reporting & segmentatie noteerden we daarom volgende highlights:

  • Focus eerst op het identificeren van net die statistieken die een antwoord vormen op jouw online doelstellingen.

  • Formuleer hypotheses en de verwachte resultaten (>opnieuw ... en opnieuw…)
    “Ik verwacht dat...[bepaalde resultaten over de website of het gebruikte kanaal]
    “Wanneer dit juist is, zal ik... [een bepaalde actie ondernemen]

  • Configureer de top 10 events in custom metrics en integreer deze in aangepaste rapporten die jouw online doelstellingen rapporteren.

  • Segmenteer de content op jouw website (bv. informatieve pagina’s, lead generatie pagina’s...) en configureer dit in aangepaste dimensies. Dit vereenvoudigt rapportage in functie van gebruikersintenties en die welbepaalde onderdelen van jouw website.

  • Evalueer veeleer op gebruikersniveau, minder op sessieniveau.

  • Leer de gebruikers op jouw site kennen door doorgedreven (op hit-level gebaseerde sequentiële stappen) gebruikerssegmentaties toe te passen.

  • Gebruik de bekomen informatie om per specifieke doelgroep, in de fase waarin ze zich bevinden campagnes, biedingen, content af te stemmen.

  • Test en hertest aangepaste ad copy en landingspagina’s in functie van het doelpubliek.


De eerste dag was een dag vol boeiende inzichten die in de praktijk kunnen worden omgezet. En een dag vol ongemakkelijke blikken gevolgd door “sorry, I don’t speak .. your language”.

Laat dag 2 maar beginnen. En stiekem hopen we op een stagedive.

 

 LEES HIER ONS VERSLAG VAN DAG 2 

Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK