Menu
the REFERENCE

The Sales Summit - Is sales eerder een job of een houding?

Dit jaar leerden we op de Sales Summit dat het niet voldoende is om perfect te voldoen aan het 'seller' profiel, of de belichaming te zijn van het stereotype...

...maar dat je met je hele hart van verkopen moet houden!

Rekening houdend dat je het woord 'sales' nog nooit op mijn visitekaartjes hebt zien pronken, kan je je afvragen waarom juist ik aanwezig was op The Sales Summit 2015. Toen één van de sprekers het publiek vroeg: 'Waar zitten de sales mensen in de zaal?' waren er opvallend weinig enthousiastelingen die hun hand vastberaden de lucht in staken. Het bleef toch even nazinderen, wie waren deze, een beetje verlegen en niet erg reactieve mensen, die naar de presentaties zaten te staren? Waren zij de vertegenwoordigers en trainers van de volgende generatie Sales?

Het is niet meer voldoende om de perfecte 'verkoper' te zijn, de belichaming van het stereotype. Van sales wordt verwacht dat ze de helpende hand worden. Ze moeten ervoor zorgen dat de klant datgene koopt dat zij nodig hebben. Maar om jouw klanten te kunnen helpen, moet je ze in eerste instantie begrijpen. Speel je met de vraag of een sales departement wel nog nodig is in deze digitale wereld? Zullen tools onze sales mensen niet vervangen? Ik kan de toekomst niet voorspellen maar wat ik wel weet is dat face-to-face contact essentieel is om jouw klant echt te begrijpen. Maar we kunnen de digitale tools natuurlijk benutten in ons voordeel. Verkopen kan je tegenwoordig overal, opteer dus voor het kanaal die jouw klant verkiest.

Enkele tips van Bert Verdonck om een kwalitatief netwerk op te bouwen via LinkedIn:

  • Denk goed na welke eerste indruk jij geeft met jouw profielfoto. Al zegt een ridicule profielfoto nog meer over jezelf dan de standaard LinkedIn avatar.
  • Personaliseer jouw berichten, gebruik rich media, vergeet niet dat iedereen het stiekem wel leuk vindt om gefeliciteerd te worden met een (werk)verjaardag.
  • Verhoog de kans dat mensen jou vinden exponentieel door veel voorkomende spellingsfouten van jouw naam toe te voegen aan jouw profiel.

Wil je nog een stapje verder gaan? Deel eigen relevante content waarmee je toont dat jij verder gaat dan het principe van 'geven en nemen' naar het veel interessante 'geven en krijgen'. Is jouw digitale honger nog niet gestild? Zet LinkedIn dan in als tool om aan growth hacking te doen. Leer welke technieken werken binnen jouw bedrijf door gebruik te maken van de 'Killtimize' techniek. Een mooie contaminatie van Stefan Ifrim, beter bekend als Frimgle. Probeer nieuwe dingen, schrap wat niet werkt, en optimaliseer wat werkt.

De mogelijkheden zijn duidelijk legio, maar verlies vooral niet uit het oog: ondanks het aanbod aan innovatieve of zelfs eerder 'old school' digitale mogelijkheden, blijft persoonlijk contact een must, en moet dit van hetzelfde niveau zijn als de digitale touch points. In onze disruptieve maatschappij is er slechts ruimte voor één winnaar. De tweede plaats wordt meestal zelfs niet beloond. Als je wilt slagen in jouw opzet, zal je een eigen recept voor succes moeten vinden. Volgens Richard Bordes is het alvast een goede eerste stap om jezelf te genezen van alle symptomen die kunnen leiden tot terminale serieusheid.

The Sales Summit werd afgesloten met sales advies van expert ter zake, Sanjoy Bhose. De beste manier om het te begrijpen, is door jouw sales gesprek te vergelijken met een eerste date:

  • Etaleer jouw zelfvertrouwen door lege woorden te bannen uit jouw taalgebruik
  • Zeg nooit: 'Zou dit jou kunnen interesseren?' maar zeg: 'Wat denk je?'
  • Toon intimiteit door de naam van het bedrijf te gebruiken in plaats van "uw bedrijf"
  • Leer het verschil tussen de 3 types gesloten vragen en gebruik ze slim
  • Draai problemen om, door de onderliggende waarheid ervan te benadrukken

Als laatste, de kers op de taart. Slaag in jouw opzet door een heel logische wijsheid toe te passen:

"Seek first to understand, then to be understood"

De vraag is nu, is Sales eerder een job of een houding? Sales is geen job, op zijn minst kan je zeggen dat het een houding is. Maar als sales in jouw genen zit dan weet je: 'Sales is een liefdesverhaal' Het is een boodschap die wij op The Reference goed begrepen hebben. De band die we opbouwen met onze klanten, is onderdeel van wie wij zijn. Ben jij klaar voor een nieuw liefdesverhaal? Bel ons.

**Dit artikel werd geschreven door Jade Duys. Jade is Bid Manager (Sales & New Bizz) bij The Reference, Senior Project Manager, en maakt deel uit van ons Strategie Team.

top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Hier aanschouwt u wat Luminus voor u kan betekenen. Wij stonden op onze beurt in voor de look & feel van hun website, de implementatie en natuurlijk ook hun mobiele app.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK