Menu
the REFERENCE

Dark social: er is licht in de duisternis

Augustus 2016: het internet staat in rep en roer. Als een lopend vuurtje verspreiden de foto’s van een naakte Orlando Bloom zich via het internet en sociale media. Een brandend onderwerp dat aan menig koffiemachine besproken wordt, maar een hel voor de online marketeers. Dit onder meer bij de redactie van Mirror, die de foto’s op hun website plaatsten. Omdat het artikel via Facebook Messenger, WhatsApp, Email en andere kanalen zonder tags of url parameters gedeeld werd, was het voor hen onmogelijk te traceren waar al dat webverkeer vandaan kwam. Het lijkt op ‘direct traffic’, maar dat is het zeker niet. In dit artikel willen we ons licht laten schijnen op een fenomeen dat in het vakjargon dark social heet.

Het gemak van delen blijft groeien, vooral dankzij messaging apps zoals Facebook Messenger, WeChat en WhatsApp. Maar liefst 70 tot 80 percent van social traffic - de mensen die op jouw website belanden door op een link te klikken op sociale media - komt binnen via dark social en wordt in Google Analytics geregistreerd als “direct traffic”. Of dacht je nu echt dat mensen https://www.reference.be/nl-be/blog/category/digitale-marketing rechtstreeks in hun adresbalk typen?

Er ligt bijgevolg een enorme marketingopportuniteit voor het grijpen. Onderzoek van RadiumOne toont aan dat 46% van de consumenten tussen 55 jaar en ouder énkel via dark social delen, in tegenstelling tot de 19% van de 16- tot 34-jarigen. Bovendien is dark social alomtegenwoordig in sectoren zoals persoonlijke financiën, eten & drinken en reizen.

Enkele tips om grip te krijgen op dit fenomeen.

Tip 1 – UTM tags & URL shorteners

Deze tip is vooral van toepassing op je eigen social-sharing-ritueel. Ben je van plan om die interessante infographic, wervelende blogpost of fascinerende video vanop je website te delen in social-media-land? Gooi de URL dan even door de linkbuilder van Google en voeg er de nodige parameters aan toe. Vervolgens laat je deze lange URL inkorten door een URL shortener alvorens je ‘m deelt. We raden alvast deze URL shorteners aan:

Dankzij de UTM-parameters kan je in Google Analytics nagaan op welk kanaal je URL werd opgepikt om verkeer naar je website te genereren.

Tip 2 – Social sharing buttons

Sharing buttons op je website toevoegen verkleint dan weer de kans dat je content gedeeld wordt via dark social. Je kent ze wel, de icoontjes van elk mogelijk social-media-kanaal die meestal onder, boven of langs een artikel staan. Het is natuurlijk niet nodig om ze allemaal te voorzien. Zodra je weet welk social-media-kanaal het vaakst wordt gebruikt door je publiek, is het enkel nog een kwestie van deze buttons toe te voegen en er traceerbare links (zie tip 2) achter te plaatsen. E-mail, Facebook en WhatsApp mogen zeker niet ontbreken.

Tip 3 – Tools, tools, tools

GetSocial.io is een gratis tool en geeft je de nodige info over je Dark Social Traffic. Dankzij hun social sharing buttons & pop-ups kan je je content traceerbaar maken. Implementeer je liever je eigen buttons, dan kan je ervoor kiezen om enkel gebruik maken van het Analytics-gedeelte.

GetSocial

AddThis en Po.st zijn beiden tools waarvoor iets meer kennis van coding nodig is. Maar eens je door hun Social Dark Tracking setup bent, is het kinderspel om hun code snippet aan je website toe te voegen.

Get The Code

Tot slot is er nog ShareThis. Dit is een sharing tool die gebruikers toelaat om elk stukje content te delen via e-mail, direct message of sms. Maar in het customization menu kan je wel de optie “measure copy and shares of your website URLs” aanvinken. Hiermee wordt een stukje code gegenereerd dat je op je website installeert. Zodra iemand jouw content via dark social deelt, wordt dit aan de hand van deze code getraceerd.

ShareThis

Toegegeven, dark social blijft nog steeds wat mysterieus. Maar gezien het hoge aandeel in websiteverkeer en het stijgende belang om je content te kunnen traceren, is het meer dan de moeite waard om zicht te krijgen op dit fenomeen. Mits de nodige tools is het mogelijk om het mysterie beetje bij beetje te ontrafelen. Uiteindelijk blijft het principe nog steeds hetzelfde: content maken die maar al te graag gedeeld wordt. Dus mocht je dit artikel willen delen via e-mail of WhatsApp: laat je vooral niet tegenhouden.


Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK