Menu
the REFERENCE

De kennisvloek: waarom een consultant inschakelen die geen expert in uw materie is?

We zijn allemaal vervloekt door de kennis die we hebben opgedaan. Lees hier wat dit voor u precies betekent en wat u eraan kunt doen!

Uw kennis als materie-expert laat uw lezers afhaken

In mijn vorige blogpost vermeldde ik al hoe belangrijk het is om u in de schoenen van uw lezer te plaatsen wanneer u content schrijft voor een website.

Omdat het lezen van een webpagina, nieuwsitem of wat dan ook een zekere vorm van engagement vereist, is de eerste taak bij het schrijven van webteksten ervoor te zorgen dat uw lezer begrijpt waarom het de moeite loont met dat engagement over de brug te komen.

  • Waarom is dit relevant voor mij?
  • Waarom moet ik dit begrijpen?

Schrijver en lezer doen als het ware een transactie: de schrijver geeft iets relevants en de lezer geeft engagement in de plaats. Naarmate de transacties toenemen en de content steeds relevanter wordt, stijgt het vertrouwen van de lezer en kan meer van de lezer worden gevraagd.

Door de vraag “Waarom?” te beantwoorden betaalt u het vereiste voorschot aan de lezer en overtuig u hem/haar om verder te lezen.

Spijtig genoeg wordt de waarom-vraag vaak niet onmiddellijk beantwoord. De schrijver beschouwt het antwoord als vanzelfsprekend maar de lezers haken af. Voor uw website betekent dit dat de kans groot is dat u de lezer en de potentiële waarde die deze vertegenwoordigt, verliest.

“Maar dat is toch logisch wanneer en voor wie dit relevant is!”

Voor u als materie-expert is het vanzelfsprekend dat uw content relevant is, maar daarom vinden uw lezers dat niet. Dit is de befaamde “curse of knowledge” (de kennisvloek): het is als materie-expert erg moeilijk in te denken hoe het is uw kennis niet te hebben.1

Het volgende experiment aangehaald in het artikel “The Curse of Knowledge” van de Harvard Business Review dat ik hier vrij vertaal, illustreert dit volledig:

In 1990 illustreerde Elisabeth Newton, een eindejaarsstudente psychologie aan de universiteit van Stanford, de kennisvloek met een simpel spel waarin ze proefpersonen een van twee rollen toekende: “drummer” en “luisteraar”. Elke drummer moest een gekend liedje kiezen als “Happy Birthday” en het ritme tikken op tafel. De luisteraar kreeg als taak het liedje te raden.

Tijdens Newtons experiment werd van 120 liedjes het ritme op tafel getikt. Slechts drie liedjes werden door luisteraars correct geraden: dat is een succesgraad van 2,5%. Newton vroeg de drummers om in te schatten wat de kans was dat de luisteraar het nummer correct zou raden. Zij voorspelden 50%. De drummers konden slechts in 1 op 40 gevallen hun boodschap overbrengen maar ze dachten dat hun boodschap 1 kans had op 2 om goed aan te komen. Waarom?

Door de vraag “Waarom?” te beantwoorden betaalt u het vereiste voorschot aan de lezer en overtuig u hem/haar om verder te lezen.

Wanneer een drummer het nummer tikt, is het onmogelijk het nummer niet in zijn hoofd te horen terwijl de luisteraar enkel een bizar soort morsecode hoort. De drummers waren verbijsterd hoe moeilijk het was voor de luisteraars om de melodie op te pikken.

Het probleem is dat van zodra we iets weten –zoals de melodie van een liedje- we het heel moeilijk vinden in te beelden hoe het is om die melodie niet te kennen. Onze kennis heeft ons ‘vervloekt’. We hebben moeite ze te delen met anderen omdat we de ander zijn of haar geestestoestand niet eenvoudigweg kunnen nabootsen in ons hoofd.

Een consultant zonder voorkennis helpt u de vloek op te heffen

Een consultant zonder voorkennis van uw vakgebied plaatst zich moeiteloos in de schoenen van uw cliënten en kan zich inbeelden welk leerproces of informatie er nodig is om aansluiting te vinden met het niveau waar u zich als materie-expert bevindt. Als consultant moet hij/zij immers datzelfde leerproces door: de consultant staat tijdens dat leerproces letterlijk in de figuurlijke schoenen van uw klant.

Dit betekent niet dat onze consultants geen materie-experten zijn: hun kennis van informatie-architectuur, experience design, personalisatie, content editing enzovoort zijn onontbeerlijk in het uitwerken van een goede oplossing voor uw onderneming. Ze zijn echter vrij van de kennisvloek, waardoor u niet langer het risico loopt opportuniteiten te verliezen.

Niet zeker of uw boodschap goed overkomt? Neem dan gerust contact met ons op.

1Zie ook “The Art of Explanation: Making Your Ideas, Products and Services Easier to Understand” van Lee LeFever

Op de hoogte blijven?

top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Dit is een handschoen van onze internationale klant Ansell, marktleider in protective solutions, voor wie we zowel sales apps maken, de globale website bouwen als specifieke marketingcampagnes opzetten.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK