Menu
the REFERENCE

Waarom empathie ook in het nieuwe jaar het begin van nieuwe opportuniteiten is

Ik wens u dit jaar alle empathie toe die nodig is om uw doelen te halen! Of u nu een business model uitbouwt voor uw nieuwe onderneming, de digitale marketing strategie uittekent om de strategische doelstellingen van uw bedrijf te halen of een pagina voor de website van uw bedrijf schrijft, alles begint met empathie. 

Empathie als inspiratiebron voor uw nieuwe onderneming

Als u aan een business model werkt, is één van de eerste dingen die u doet, u op zo'n manier in te leven dat u een probleem vindt dat zó pijnlijk is dat voldoende mensen er voldoende geld voor over hebben het probleem opgelost te zien.

De kenmerken van zo een pijnlijk probleem zijn dat

  • mensen zelf proberen het probleem op te lossen,
  • gepassioneerd praten over het probleem,
  • u onmiddellijk willen betalen voor de oplossing
  • naar u toebuigen als u over het probleem vertelt.

Met wat geluk vindt u een homogeen segment op de markt dat het probleem opgelost wilt zien met duidelijke overeenkomsten waarop u kunt inspelen of -nog beter- homogene segmenten met voldoende heterogeniteit tussen de segmenten opdat u elke groep met zijn eigen op maat gemaakte boodschap kunt aanspreken.

Het vinden van die segmenten, laat u vervolgens toe om de omvang van de markt in te schatten zodat u kunt beslissen of u begint met de bouw van een "minimal viable product" (MVP) of een prototype ervan. Het MVP stelt u dan weer in staat om te gaan valideren aan de hand van het gebruik en het gedrag van een groep testpersonen of u uw toekomstige klanten voldoende aanvoelt om verder te gaan met het volgende stadium van uw nieuwe zaak: "the stickiness stage".1

Empathie voor een uitmuntende marketingstrategie

Maar niet enkel het bedenken van een nieuw business model vergt een stevige portie empathie, ook het vinden van het pad naar uw klanten en het uitwerken van een uitmuntende marketingstrategie vergt naast kennis heel wat inlevingsvermogen.

Misschien wilt u als marketing professional in dit nieuwe jaar wel wat meer dan de 'vanity metric' aantal bezoekers op uw site’ en heeft u het voornemen dit jaar een multi-channel digitale oplossing uit te bouwen waarmee u:

  • uw cliënten via hun voorkeurskanaal op de juiste manier bereikt én
  • waarmee u de ondernemingsraad van uw bedrijf (automatisch) kunt aantonen op welke manier elk marketing-initiatief bijdraagt aan het behalen van de strategische doelstellingen van uw bedrijf.2

Voor het tweede punt brengt u tijdens een workshop:

  1. de strategische doelstellingen van uw bedrijf in kaart
    ("verhoog de winst", "verhoog de lifetime value van de klant" enz.),
  2. zet deze om in marketingdoelstellingen
    ("verhoog het aantal leads", "verhoog de kwaliteit van de lead", "verhoog repeat business" enz.) en
  3. vervolgens in digitale doelstellingen
    ("vervolledig een aankoop", "registratie op de site", enz.). 

Die digitale doelstellingen kent u vervolgens via een relatieve schaal een waarde toe (de "engagement value" genaamd).

Telkens wanneer een cliënt online acties uitvoert op uw site, worden de respectievelijke engagement values opgeteld zodat u steeds weet wat de impact is van elke pagina of campagne maar ook wat de waarde is van elk bezoek. Aangezien u een link heeft gelegd tussen de digitale doelstellingen en de strategische doelstellingen, weet u ook op welke manier elk initiatief bijdraagt aan het behalen van de strategische doelstellingen: een pak beter dan "aantal bezoekers" niet?

Dat klinkt allemaal nogal analytisch, denkt u nu misschien. Wat heeft dit nu te maken met empathie?
Wel, om ervoor te zorgen dat u cliënten bereikt én deze bepaalde digitale acties uitvoeren (en de opgestelde digitale doelstellingen halen) moet u in kaart brengen welke informatie de verschillende segmenten van cliënten tijdens de verschillende stappen van hun beslissingsproces moeten zien om ze over te halen die acties uit te voeren.

Bij het uittekenen van die vereiste informatie (in een "Digital Relevancy Map")3 komt de empathie weer opduiken. U moet er immers voor zorgen dat:

  • u de juiste informatie geeft op het juiste moment om het nodige vertrouwen op te bouwen én
  • het gevraagde engagement van uw cliënt afstemt op de fase waarin deze zich bevindt in het beslissingsproces. 

Kort samengevat: bij elke campagne, app of pagina voor uw website die u uitwerkt, komt de inspiratie vooral uit het inleven in de verschillende segmenten van cliënten tijdens de verschillende fasen van hun beslissingsproces.

Empathie voor geweldige content op uw website

Niet enkel het schrijven van content om cliënten aan te moedigen om bepaalde digitale acties uit te voeren, vergt empathie maar ook het schrijven van een goede uitleg.

Wat heeft het oplijsten van feiten of hoe je iets moet aanpakken met empathie te maken?
Als je bezoekers vraagt een pagina te bekijken of naar je uitleg te luisteren, vraag je van hen het nodige engagement om de nodige moeite hiervoor op te brengen.
De eerste vraag die je moet beantwoorden is waarom ze dat engagement moeten opbrengen.

  • Waarom is dit relevant voor mij?
  • Waarom moet ik dit begrijpen?

Doe je dat niet dan is de kans erg klein dat je bezoeker blijft.
De kunst van een goede uitleg zit niet in de feiten en details maar in het verpakken van waarom die feiten relevant zijn voor de bezoeker in de context waarin deze zich bevindt.4

Het beantwoorden van die vraag vergt dat u zich opnieuw in de schoenen van uw bezoeker of publiek plaatst. Dat is niet altijd eenvoudig omdat u als expert bent opgezadeld met "the curse of knowledge". Deze maakt het u heel moeilijk om te denken hoe het is die kennis niet te hebben (maar ook hierover meer in een volgende blogpost).

De beste empathie-wensen voor 2017

Ik wens u alle empathie die nodig is dit jaar voor een rendabele onderneming, uitmuntende marketingstrategie en geweldige content die uw gebruikers verrast en laat terugkomen voor meer.

Empathie nodig?

Op zoek naar een tof team met de nodige empathie om uw volgende onderneming, marketingstrategie of website helemaal op uw cliënten af te stemmen? Kom dan eens met ons praten.

En verder?
Na empathie is ook de 'stickiness' van de oplossing die u aanbiedt erg belangrijk: zowel bij het opstarten van een nieuwe zaak, het uitwerken van uw marketing strategie of het schrijven van content voor uw site. Meer over het laten plakken van bezoekers en de conversie van bezoekers en klanten in een volgende blogpost.

 

 


1. Zie Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster (Lean O'Reilly)
2.Voor het uitbouwen van het systeem die uw multi-channel contextgevoelige marketingstrategie vlot doet lopen of voor ondersteuning bij het uitbouwen van die strategie, bent u hier bij The Reference alvast op het goede adres.
3. Zie ook:

 

  • SBOS (Sitecore Business Optimization Strategies) e-book "The Context Marketing Workbook: A Practical Guide for Modern Marketers"
  • "Connect: How to Use Data and Experience Marketing to Create Lifetime Customers" van Lars Birkholm Petersen en Ron Person

4. Zie “The Art of Explanation: Making Your Ideas, Products and Services Easier to Understand” van Lee LeFever

Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK