Menu
the REFERENCE

BECOMMERCE KICK-OFF SUMMIT 2018

De BeCommerce Kick-Off Summit 2018, georganiseerd in het hart van de administratieve wijk van Brussel, heeft naar goed gewoonte een mooie selectie Belgische e-commercespelers verzameld.  Artificial Intelligence Driving Customer Growth by 2020, daarover zouden heldere inzichten worden gedeeld. Uw The Reference reporter griste een laptop uit de kast en deed verslag.

Wat krijg je als je een welbespraakt vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecom en Post (Alexander De Croo), een nog meer eloquente ceo van KBC (Johan Thijs) en de gepassioneerde ceo van Outspot.be (Thomas Van Overbeke) naast elkaar zet aan een tafel die diverse uitdagingen rond Artificiële Intelligentie voor de voeten geworpen krijgen?  Juist, een debat.

Opvallend hierbij is dat de minister ervan overtuigd is dat Belgen de impact van AI overschatten op korte termijn en onderschatten op langere termijn.  Wél oppert hij dat Belgïe als land er zwaar moet in investeren, want in de vergelijking met andere landen waar AI startups groeien als kool, valt deze ontwikkeling tegen bij ons.  Voor De Croo is een“Excellence center in AI” niets minder dan een must.  

Voor de topman van KBC heeft de ontwikkeling van AI te maken met twee belangrijke factoren: de beschikbaarheid van data en de rekenkracht van computers.  Hij is het fundamenteel oneens met De Croo aangaande de impact op onze onmiddellijke toekomst: zelf ziet hij de komende drie jaar AI met een onvoorstelbare snelheid tal van businesses en handelingen impacteren.  AI – gemakshalve gedefinieerd als het vermogen van machines om menselijk gedrag zoals redeneren, leren of het begrijpen van spraak, na te bootsen, zal alle cognitieve, repetitieve taken gaan overnemen of bedreigen, niet in het minst in zijn eigen bankensector, maar meer in het algemeen in het dienstensegment.

Zo omschrijft Thijs “deep learning” als “machine learning... maal 25” en dat uit zich  bijvoorbeeld in experimenten waarbij de prestaties van de huidige service desk (ttz.  een antwoord geven binnen het half uur met een accuraatheid van 45%) worden vergeleken met de onwaarschijnlijke resultaten van een machine bij dezelfde opdracht: binnen de seconde wordt het antwoord gevonden en de accuraatheid is 75%. 

Is AI dan niet de natte droom van elke bankier? Binnen de seconde het juiste voorstel aanbieden dat perfect past bij je behoeften, daar kan toch niets mis mee zijn?  Wel, de vraag die je moet bezighouden is: wil je dat echt? Als klant vind je het waarschijnlijk bijzonder prettig om on the spot en correct bediend te worden, maar wellicht vind je het niet zo leuk om te realizeren dat je bankier feilloos kan voorspellen wat je morgen gaat doen. 

De ceo’s en de minister zijn het erover eens dat inzetten op AI, de beste garantie is op meer klantgerichtheid.  Of  het het nu gaat over een burger aan het ambtenarenloket of een prospect die interesse heeft voor een last minute booking van een weekendje Elzas, de ervaring van beter en sneller bediend worden is de nieuwe norm waarop geen concessies kunnen worden gedaan.

Op de vraag of we dan anders moeten recruteren, acht de minister het wijs om op zoek te blijven gaan naar technisch geschoolde werknemers, maar met inachtname van het humanisme dat ons zo kenmerkt.

Ook de GDPR passeert de revue in het kader van AI: intrinsiek wordt die als positief ervaren, maar hier wordt openlijk de vraag gesteld hoe efficiënt dit kan worden gemonitord in een globale economie waar startups uit exotische oorden overal ter wereld de markt kunnen betreden met hun propositie.

Vervolgens is het de beurt aan Bert Van Thilborgh (Futureproved) die ons vanuit zijn rol als trendwatcher een overzicht schetst van diverse uitingen van AI overal ter wereld.  Kort samengevat, ziet ook Bert AI als antwoord op de moderne klantenbehoeften: snelheid, juistheid, hyperpersonalisatie en gebruiksgemak staan hierbij centraal.
Bram Leunis (Manager applied digital innovation bij Proximus) getuigt daarna over hoe Proximus AI is beginnen uitrollen, niet zozeer als een plotse omwenteling, maar eerder als voorlopig eindstation in een gradueel proces van automatisaties.  Heel concreet wordt het als de resultaten van chatbot Titus worden  voorgesteld aan het publiek.  Die zijn fameus te noemen: meer dan 20% van de klanten interageert met Titus en 10% van de chats resulteren in een lead of een direct sales, wat Proximus alleen maar aanmoedigt om de stap naar zogenaamde “smart assistants” te nemen.  Het is duidelijk dat AI de business van Proximus grondig aan het veranderen is.   Nieuwe partnership modellen dienen zich aan,  HR recruteert totaal anders dan pakweg 2 jaar geleden en last but not least loopt op dit moment een gigantische oefening om de interne systemen volledig te herdenken.

De laatste sprekers op de summit zijn twee heren van Brillen24 die een gesmaakte demo geven van een applicatie om brillen en brilmonturen te vinden die passen bij jou.  Hier wordt echt tastbaar hoe technologie en artificïele intelligentie niet alleen zorgen voor een sublieme gebruikerservaring, maar ook hoe de chatbot helpt om het conversiepercentage op de sites nog te boosten.

Meer van dit? Schrijf je snel in voor één van onze komende events! 

EVENTS

Op de hoogte blijven?

top
more than digital
The Reference is niets zonder haar klanten. Carglass is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten, waarvoor we een volledige responsive Sitecore website gebouwd hebben. Lees meer over deze klant.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK