Menu
the REFERENCE

Adwords Scripting voor beginners, een starterspakket!

Adwords, en bij uitbreiding andere SEA-platformen, is een zeer interessant acquisitiekanaal dat zeer vaak wordt opgenomen in de marketingmix. Je kan namelijk inspelen op de directe vraag van surfers. Een SEA-campagne maximaal laten renderen, vergt wel veel tijd. De kostbare tijd die je hiervoor krijgt van de klanten moeten we dan ook trachten zo effectief mogelijk in te zetten.

Waarom AdWords scripting?

Voor mij persoonlijk zijn AdWords scripts een manier om tijd te besparen door dagelijkse handelingen of rapportages te automatiseren. Zeker wanneer je meerdere SEA accounts onder je vleugels neemt, kunnen scripts een zeer nuttige tool zijn om je te ondersteunen, inzichten te geven en te rapporteren of om data extern op te slaan. De tijd die je hiermee uitspaart kan je dan vervolgens op een betere, productievere manier gaan investeren.
 
Niet iedereen kan natuurlijk zelf scripts gaan schrijven, maar gelukkig kan je online al heel wat scripts vinden. Zo heb je reeds een uitgebreide database aan scripts die door Google developers wordt aangeboden. Verder raad ik ook aan om eens een kijkje te nemen bij Freeadwordsscripts.com van Russell Savage. Voor de iets geavanceerdere scripts ben ik zelf een enorme fan van de scripts die Brainlabs uitbrengt.
 

Hoe kan ik ermee aan de slag? Een 3-tal voorbeelden

Budget script by Remco van der Zwaag

Beheer je meerdere accounts met verschillende budgetten? Of heeft één enkel account verschillende deelbudgetten die moeten gerespecteerd worden? Dan mag je er zeker van zijn dat het AdWords script budget vs spend report je beste vriend zal worden.

Vul in een Google spreadsheet je klanten id’s met hun corresponderende budgetten in. Indien je binnen één account meerdere budgetten wil laten tracken maak je gebruik van labels (dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je budgetten per regio/consessiehouder moet respecteren).
 

adwords-script

Laat dit script op dagelijkse basis lopen en je krijgt iedere dag een overzicht van de budget toestand van je accounts in je mailbox! Deze mail zal je een tabel geven met het overzicht van de target spend, actual spend, spend yesterday maar wat vooral belangrijk is… the recommended daily spend. Verder kan je ook automatisch kleuren geven aan accounts die in overspend of underspend draaien.

adwords-report

 

Link Checker script – AdWords developers

Met dit AdWords script kan je op een eenvoudige manier informatie krijgen over de HTTP response codes van de landingspagina’s in je AdWords account.
Voorkom dat je mensen blijft sturen naar pagina’s die niet meer op de website bestaan – 404 statuscode - of pagina’s die geredirect -3xx statuscode - worden (wanneer dit gebeurt komt je paid traffic onder referral traffic terecht).
 
Begin meteen met je HTTP response codes te controleren met het Link Checker script!
 

Quality Score script – analyser

Elke SEA consultant weet ondertussen wel dat de Quality score één van de belangrijkste componenten vormt in je SEA campagne. Toch is het niet zo eenvoudig om quality scores te analyseren. Ligt het probleem van een lage quality score bij de CTR, de relevantie van de advertentie of de landingspagina? Voor ik dit script gevonden had was ik veroordeeld om keyword per keyword te gaan onderzoeken door op het tekstballonetje naast de status te klikken.

Met het Quality score script van Karooya verandert dit helemaal. Dankzij dit script kan je alle quality score data van je keywords inladen in een google spreadsheet. Deze maakt een zeer handig overzicht waarbij je per keyword meteen te zien krijgt waar de quality score problemen zich bevinden. 

 quality

Handig om je next steps te bepalen, niet?

Hoe kan ik met AdWords scripts aan de slag?

In tegenstelling tot wat de naam doet uitschijnen, zijn AdWords scripts redelijk eenvoudig te implementeren. 
De scripting module van AdWords kan je terugvinden onder bulk bewerkingen.

 

scripts

Je komt nu op een pagina terecht waar je script kan toevoegen. Klik op de “+script” knop en een inputveld voor je nieuw script komt tevoorschijn.

 

scripts


Verwijder alle code die reeds in het veld aanwezig is en plak de code van je script naar keuze in dit veld. Scripts hebben ook machtigingen nodig. Dit komt omdat zij in jouw plaats handelingen gaan uitvoeren in het account en hiervoor de juiste rechten nodig hebben.

 

scripts-3

Geef het script een passende naam, vul de benodigde parameters in en sla het op.

Conclusie

U ziet het, de wondere wereld van AdWords scripting zijn ook voor u binnen handbereik! Experimenteer en haal het maximale uit deze coole AdWords feature.

Tijd voor een nieuwe AdWords partner of nood aan verfrissende inzichten? Kom gerust eens met ons praten.

Op de hoogte blijven?

top
more than digital

The Reference is niets zonder haar klanten. Dit is een handschoen van onze internationale klant Ansell, marktleider in protective solutions, voor wie we zowel sales apps maken, de globale website bouwen als specifieke marketingcampagnes opzetten.

The Reference gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.
Door onze website te bezoeken, verklaart u zich hiermee akkoord.
Meer lezen over het gebruik van cookies

OK