CRM @TheReference

Waarom customer relationship management?

Meer dan ooit tevoren staat de klant centraal in de bedrijfsvoering; het is de klant die uw product of service kraakt of maakt. Ieder contact met uw klant, zowel voor als achter de schermen, moet steunen op een relevante en gepersonaliseerde communicatie-aanpak. De juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste persoon.

Hoe werkt het?

De sleutel tot een succesvol (marketing) CRM programma ligt in het uitbouwen van interactieve dialogen of campagnes. Deze campagnes steunen op enkele principes:

  • Ze zijn kanaalonafhankelijk (cross-channel / multi-channel maar ook inbound versus outbound)
  • Ze streven naar maximale automatisatie (marketing automation)
  • Ze worden centraal beheerd
  • Ze zijn gepersonaliseerd en aangepast aan het gedrag en de kenmerken van uw doelgroep (micro- en macro-segmenten)
  • Ze maken gebruik van cleane en correcte up-to-date data (data management)


Om dit te verwezenlijken heeft u naast een plan en de nodige creativiteit en kennis ook een performante oplossing nodig op maat van uw onderneming (en haar maturiteit op dit domein).

Hebt u grote ambities en wenst u all the way te gaan, dan zal u eerder een high-end oplossing zoals Selligent Interactive Marketing (SIM) nodig hebben. Zet uw onderneming nog maar haar eerste babystapjes op gebied van marketing automation en data-driven marketing, dan is Measuremail misschien een betere match.

Wat is het doel van CRM?

Met CRM willen we de relatie met de klant professionaliseren en optimaliseren en dit moet zich dan uiteraard vertalen in hogere conversieratio's, KPI's en zelfs op het niveau van de algemene klantenervaring (customer experience) tot verbetering leiden.

Hiervoor doen we een beroep op uitgekiende marketingcampagnes die in actie treden wanneer een prospect of een klant door bepaalde activiteiten 'triggert' en dit zowel online (op uw website, in uw apps, uw emails) als offline (in uw fysieke vestigingen, aan de kassa, in het bushokje). Doordat we bij event-driven marketing (EDM) alles meten kunnen we ook interessegebieden in kaart brengen, het profiel verrijken en op basis daarvan opnieuw beter gaan segmenteren en personaliseren - ook als dit alles zich afspeelt op de sociale netwerken. Deze bijkomende sociale dimensie van CRM (het zogenaamde Social CRM) heeft ondertussen immers haar vaste plaats in het CRM-landschap verworven.

Dankzij CRM kunnen we vragen beantwoorden zoals: Wie is eigenlijk mijn klant? Welke toegevoegde waarde lever ik een klant? Welke waarde heeft een klant voor mij? Hoe kan ik meer waarde leveren aan een klant? Hoe kan ik mijn opbrengst verhogen per klant?

Het uiteindelijke doel van CRM? Meer tevreden klanten genereren, met een hoger rendement, waardoor uw onderneming uiteindelijk duurzaam winstgevend kan en zal zijn.

Wat kan The Reference voor mij betekenen?

Wilt u uw digitale marketing communicatie en de relatie met uw klant tot een hoger niveau tillen dan kan u beroep doen op het CRM team The Reference. Afhankelijk van uw noden kunnen onze consultants samen met u een strategie en realistisch stappenplan uitwerken. Onze data-driven marketeers zetten dit actieplan om in data-driven multichannel (lifecycle) campagnes die door onze developers voorzien worden van de nodige logica en scripting. Het opzetten van upsell-, cross-sell-, abandoned cart-, birthday-campagnes of het integreren met andere data-bronnen is voor ons vertrouwd terrein. Ook het design, de copy writing, de integratie en executie van uw marketing campagnes kunnen wij voor u opnemen, ongeacht of u nu werkt met SIM, Measuremail of Addemar. Uiteraard beschikken we ook over 'clevere' analisten die na afloop uw campagnes analyseren en met adviezen komen om uw volgende campagnes nog verder te optimaliseren.

Zit u nog met enkele vragen of wilt u graag de mogelijkheden verder bespreken? Neem dan vrijblijvend contact op.